IĹÄ w kierunku medi-spa
ĹşrĂłdĹo: Ĺwiat Hoteli 9/2010, 03.09.2010
(zaktualizowany 07.09.2010 14:39)
Medical-spa to stosunkowo mĹoda dziedzina, poniewaĹź dopiero pod koniec XX wieku do salonĂłw kosmetycznych i oĹrodkĂłw spa & wellness zaczÄĹy wkraczaÄ zabiegi typu: botox, wypeĹniacze hialuronowe czy retinol. W naszym kraju juĹź widaÄ doĹÄ dynamiczny wzrost usĹug typu medical w salonach i gabinetach (gdzie moĹźna wykonywaÄ zabiegi seryjne i te przeprowadzane przez chirurgĂłw) oraz w oĹrodkach i hotelach spa.
WyróşniÄ ofertÄ spa
W dzisiejszych czasach, w ktĂłrych praktycznie co druga willa nad morzem czy w gĂłrach ma w nazwie spa naleĹźy zastanowiÄ siÄ, jak i czym zainteresowaÄ potencjalnego klienta. Co zrobiÄ, aby to nasz oĹrodek zostaĹ wybrany i aby klient po wyjeĹşdzie byĹ zadowolony i polecaĹ go innym? Najlepsze rozwiÄ
zanie to wybĂłr filozofii i przekazu marketingowego. Jednym z innowacyjnych pomysĹĂłw jest specjalizacja w kierunku medi-spa. Taki wybĂłr podkreĹli standard miejsca, zaowocuje wyróşnieniem na rynku spa (juĹź doĹÄ nasyconym) oraz zwiÄkszeniem liczby klientĂłw.
Medi-spa vs. sanatorium
Sanatorium kojarzy siÄ bardziej z turnusami rehabilitacyjnymi z lat 70. czy 80. ubiegĹego stulecia, gdzie w tle sĹychaÄ niezapomniany przebĂłj Wojciecha MĹynarskiego. I chyba dziĹ niewiele siÄ zmieniĹo. WyposaĹźenie sanatoriĂłw jest przestarzaĹe, a wnÄtrza przypominajÄ
bardziej sale szpitalne niĹź miejsce do wypoczynku czy relaksu. Personel w tych obiektach nie jest juĹź chyba gotowy na reformy i to wciÄ
Ĺź pokutuje i odbija siÄ na jakoĹci wykonywanych usĹug. Niestety prywatne sanatoria to w Polsce rzadkoĹÄ i juĹź czÄĹciej moĹźna spotkaÄ oĹrodki spa, ktĂłre majÄ
czeĹÄ oferty dotowanÄ
z NFZ (ale to i tak wymaga dofinansowania przez pacjenta).
Dlatego róşnica pomiÄdzy medi-spa, a sanatorium jest ogromna. W oĹrodku medi-spa z budĹźetem oraz dobrze zorganizowanÄ
pracÄ
i Ĺwiadomym inwestorem mamy dobrze skrojonÄ
ofertÄ i to cennik zazwyczaj reguluje target klienta. Cena daje pewien obraz, czego moĹźemy siÄ spodziewaÄ przybywajÄ
c na miejsce.
BĹÄdy inwestorĂłw
Inwestorzy, ktĂłrzy rozpoczynajÄ
swojÄ
przygodÄ ze spa - chcÄ
c uruchomiÄ swĂłj wĹasny obiekt - czÄsto popeĹniajÄ
wiele bĹÄdĂłw. Pierwszym z nich jest oczywiĹcie fakt, Ĺźe nie zatrudniajÄ
wyspecjalizowanych firm konsultingowych, ktĂłrych na rynku jest duĹźo. W kwestii wyposaĹźenia, doboru kosmetykĂłw czy samego zarzÄ
dzania warto zasiÄgnÄ
Ä pomocy u kogoĹ, kto ma wiedzÄ oraz doĹwiadczenie w budowaniu ofert medi-spa oraz - co najwaĹźniejsze - przepisĂłw, jakimi siÄ rzÄ
dzÄ
te obiekty oraz procedur, jakimi trzeba siÄ poddaÄ podczas otwarcia takiego salonu.
JeĹli chodzi o przepisy waĹźnym jest fakt, Ĺźe w salonach medi-spa nie kaĹźde zabiegi moĹźe wykonywaÄ kosmetyczka. RozpatrujÄ
c wprowadzenie wyposaĹźenia oraz zabiegĂłw warto dopytaÄ dostawcÄ sprzÄtu - kto moĹźe na tych urzÄ
dzeniach pracowaÄ, i ktĂłre zabiegi mogÄ
wykonywaÄ. CzÄsty bĹÄ
d inwestorĂłw to takĹźe brak instalacji przyĹÄ
czy do foteli kosmetycznych czy leĹźanek spa w podĹodze w gabinetach, w ktĂłrych bÄdÄ
zamontowane Ĺóşka zabiegowe.
DobĂłr kosmetykĂłw oraz personelu
Na rynku polskim dostÄpnych jest wiele brandĂłw kosmetycznych, ktĂłre w swojej ofercie majÄ
linie dermo-kosmetykĂłw lub sÄ
w caĹoĹci ukierunkowane na tÄ specjalizacjÄ. To, na jakich kosmetykach obiekt bÄdzie pracowaÄ jednoznacznie okreĹla jakoĹÄ Ĺwiadczonych usĹug oraz menu zabiegowe. Zatem trzeba duĹźej rozwagi i czasu, aby dokonaÄ wĹaĹciwego wyboru. Dlatego proponujÄ najpierw okreĹliÄ kierunek oraz zakres usĹug i zabiegĂłw i do tego dobieraÄ odpowiednie kosmetyki, ktĂłre bÄdÄ
mogĹy speĹniaÄ nasze i naszych klientĂłw oczekiwania.
WaĹźnÄ
kwestiÄ
jest rĂłwnieĹź dobĂłr personelu. W naszej firmie zajmujemy siÄ kompleksowÄ
obsĹugÄ
inwestycji, tym rĂłwnieĹź rekrutacjÄ
personelu, dlatego wiemy, jaki to powaĹźny problem dla kaĹźdego inwestora. Od zgranego zespoĹu w duĹźej mierze zaleĹźy powodzenie projektu. Profesjonalnej kadry z doĹwiadczeniem jest bardzo maĹo, a niestety mĹode pokolenie (z przykroĹciÄ
muszÄ to stwierdziÄ) nie jest aĹź takie chÄtne do poszerzania swojej wiedzy i osobistego rozwoju. Dlatego duĹźy nacisk powinno siÄ kĹaĹÄ zawsze na szkolenia personelu, nie tylko z zakresu produktowego (bo w tej kwestii praktycznie kaĹźda marka kosmetyczna jest bardzo elastyczna i oferuje bardzo szeroki wachlarz szkoleĹ), ale wĹaĹnie z jakoĹci obsĹugi klienta, sprzedaĹźy produktĂłw i usĹug oraz - co najwaĹźniejsze - pozyskiwanie i zarzÄ
dzanie informacjÄ
. Ta ostatnia kwestia dla inwestora jest bardzo istotna, poniewaĹź podczas zabiegu kosmetycznego bardzo czÄsto dochodzi do rozmĂłw klienta z kosmetyczkÄ
na róşne tematy. W koĹcu relacje sÄ
podĹoĹźem zaufania. Zatem podczas takich rozmĂłw wiele moĹźna siÄ dowiedzieÄ o kliencie i na podstawie tych informacji (ktĂłre czÄsto gubiÄ
siÄ po drodze) management moĹźe budowaÄ oferty, promocje oraz mieÄ podstawowÄ
wiedzÄ na temat oczekiwaĹ klienta.
OczywiĹcie nie dotyczy to wszystkich, ale niestety wiÄkszoĹÄ inwestorĂłw nie zdaje sobie sprawy, Ĺźe to, co widzi i odczuwa goĹÄ to tylko gotowy efekt ciÄĹźkiej pracy firm doradczych.